9 березня 2015 року в університетському храмі було звершено вечірню Літургію Ранішосвячених Дарів

9 березня 2015 року, в день пам’яті першого (ІV) і другого (452) знайдення глави Іоана Предтечі, за ініціативи керуючого богослужбовою практикою Богословського відділення доц. прот. Миколая Лагодича, в університетському храмі Трьох Святителів було звершено вечірню Літургію Ранішосвячених Дарів.

 Богослужіння розпочалось  о 14 годині читанням 9-го часу та зображальних.

dsc_0164_500

dsc_0170_500

Від так розпочалась Літургія Ранішосвячених Дарів.

dsc_0172_500_01

dsc_0175_500_01

dsc_0178_500_01

dsc_0181_500

dsc_0192_500

dscn7745_500

dscn7748_500

Богослужіння очолив клірик храму прот. Миколай Лагодич у співслужінні настоятеля парафії 12 апостолів м. Чернівці свящ. Володимира Петрука та викладача відділення дияк. Ігоря Луцана.

dscn7754_500

 На запричасному стиху до присутніх у храмі парафіян і студентів звернувся студент 6-го курсу Тарас Повх.

dscn7762_500

Присутні у храмі віряни причастилися святих Христових Тайн.

dscn7767_500

dscn7769_500

Після завершення Літургії була відслужена літія за спокій та прощення гріхів усім померлим християнам.

Інші фотографії з богослужіння можна переглянути на сайті прот. М. Лагодича.

Дуже часто ми забуваємо про те, що Літургія Ранішосвячених Дарів – це вечірнє богослужіння під час якого віруючим пропонуються для причастя Святі Дари, освячені на попередній повній Літургії за чином св. Василія Великого або св. Іоанна Золотоустого і зберігаються на престолі. Вечірня – богослужіння тихе й скромне.

Шостий Вселенський Собор 52-м правилом затвердив повсюдне звершенення Ранішеосвяченої літургії в дні Святої Чотиридесятниці, щоб не позбавляти віруючих таємничого спілкування з Господом і разом з тим не порушувати посту і покаяння звершенням урочистої повної літургії.

Євхаристія, на відміну від усіх інших богослужінь, не має одного встановленого часу звершення. За задумом, час її звершення залежить від дня, в який вона відбувається. Так, по великих святах відповідно до 8 розділу Типікону належить служити Літургію дуже рано: «в неділю Літургія відбувається на початку третьої години (9:00 ранку). Але коли свято без всеношної то і Євхаристія звершується пізніше, а в малі свята іще пізніше – в 8 розділі Типікону вказано про те, що в суботу Літургія відбувається на початку четвертої години (10 година ранку), а в менші свята і інші дні відбувається на початку п'ятої години (11 година). Нарешті, в дні суворого посту, до Причастя належить підходити уже після полудня.

Оскільки в даний час ці правила призабуті, для більшості залишається не ясним, чому ж наприклад у Святвечір повна літургія починається вечірньою...

Сама суть цих правил єдина і проста: Євхаристія є завершеним етапом приготування до неї, тому то і час її звершення залежить від протяжності посту, що готує нас до неї.

Оскільки за Уставом у Великий піст тільки надвечір дозволяється вживати їжу, то й Літургію Ранішосвячених Дарів належить звершувати ближче до вечора, "в 9-й годині", тобто в 15 годин за звичним для нас обчисленням часу доби. За тією ж логікою, у святвечір Різдва і Богоявлення, дні суворого посту, Євхаристія повинна звершуватися після вечірні.

Ці правила можуть здаватися незрозумілими або застарілими або просто другорядними, але насправді вони показують основний принцип православної богослужбової духовності: Євхаристія є вершиною приготування до зустрічі з Христом. У Церкві найголовнішим виразником такого приготування є піст. Досконалий піст вінчається Причастям, котре на літургії Ранішосвячених Дарів це відбувається підчас вечірньої.

Але оскільки утримання протягом майже всього дня від їжі та пиття для багатьох є надто важке, то з плином часу Літургію Ранішосвячених Дарів стали здійснювати у все більш і більш ранні години. І нині ця Літургія уже звершується у першій половині дня, хоч це і суперечить Уставу (на літургії вже згадуються святі наступного дня, тому звершувати цю службу вранці трохи дивно) і логіці устрою денного богослужіння.

Тому 28 листопада 1968 року на засідання Священного Синоду Руської Православної Церкви було прийнято  постанову про звершення Божественної літургії Ранішосвячених Дарів ввечері. Синод також постановив й те, що при здійсненні Божественної літургії Ранішосвячених Дарів у вечірні години літургічний піст повинен тривати не менше шести годин.

Багато вірян з рішення Синоду зробили свої висновки: на вечірній Літургії Ранішосвячених Дарів можна «причаститися після роботи» поснідавши йдучи на роботу, але таке твердження суперечить логіці уставу. Сенс вечірньої літургії – зовсім не в тому, щоб дати можливість причаститися після роботи, а в посиленні посту (в даному випадку потрібне повне утримання від споживання їжі). У такий день причасники повинні тримати піст не до ранкової служби, як завжди, а до другої половини дня. Таким чином, при здійсненні літургії Ранішосвячених Дарів ввечері піст стає більш суворим.